Kharkiv, Ukrayna, Vizesiz Ülkeler

Yılbaşı için Kharkiv

Kadın erkek ayırt etmeden, tüm arkadaşlarımın yılbaşında Ukrayna’ya gidiyorum dediğimde tepkisi: “Erkek misin sen? Ukrayna’da ne işin var?” oldu. Vizesiz olan ve sadece kimliklerle giriş yapılabilen Ukrayna’nın sadece güzel kızlarıyla bilinmesi ne acı! Oysa Ukrayna başta Kiev olmak üzere Lviv, Odessa, Kharkiv gibi tarih dolu, ucuz ve eğlenceli şehirleri olan gezilesi bir ülke.

Uzun yıllar Sosvyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği’nde yer alan ülke,  Nazi katliamlarının en şiddetli şekilde kendini gösterdiği yerler arasındaymış. 1986 yılında, tarihin en büyük nükleer felaketlerinden biri olan Çernobil faciasını yaşadığını da bilmekte fayda var. Rusya yanlısı Viktor Yanukoviç iktidarının Kasım 2013’te Ukrayna-Avrupa Birliği Ortaklık Anlaşması’nı imzalamayı reddetmesi üzerine Kiev’de yaşanan olaylar ise çoğumuzun hafızalarında hala tazeliğini koruyordur. Şuan ateşkes sağlanmış olsa da ülkenin özellikle doğu kesiminin geleceğinin hala belirsizliğini koruduğu söyleniyor. (Tanıdık geldi değil mi?)

Kharkiv (Rus kaynaklarda Kharkov olarak geçiyor) de ülkenin doğusunda, Rusya sınırında kalan bir şehir. Ukrayna’nın Kiev’den sonra en büyük kenti. Yılbaşı kutlamalarına ev sahipliği yapan Özgürlük Meydanı ise Avrupa’nın en büyük sekizinci, dünyanın ise en büyük onbeşinci meydanıymış. Yılbaşı için bu meydana Noel pazarları, buz pisti, konser sahnesi, irili ufaklı birçok yılbaşı ağacı kurulmuştu ve açıkçası beni de cezbeden bu olmuştu. Tabi Lviv ve Kiev’e kıyasla daha uygun uçak bileti bulunabilmesi de önemli bir tercih sebebiydi. Gidiş dönüş biletlerini toplamda 250 TL civarında bulabilirsiniz, ve hafta sonu nereye gitsem diye kara kara düşünmek yerine hem vizesiz hem ucuz bu lokasyonu tercih edebilirsiniz.

Ben ve çılgın arkadaşım, sadece yılbaşı için gittik. Yaklaşık olarak 10 saat kadar kaldık. Zaten çok büyük bir şehir olmadığı için belli başlı noktalarını yürüyerek gezmek zor olmadı. Gün ışığını yakalayamadığımız için gece fotoğrafları çekmek zorunda kaldık. Şükür ki Kharkiv, gece gezmesi için ideal bir şehirmiş. Ama gündüzü için de tekrar gidebileceğimi belirtmeden geçemeyeceğim. (Belki birkaç yıl sonra tabi.)

Öncelikle havaalanından şehir merkezine ulaşım için taksi kullanmak zorunda olduğunuzu belirtmeliyim. Yılbaşı olduğu için biz gidişte biraz pahalıya taksi bulabildik (normal 5-6 Euro olması gerekirken biz 10 Euro verdik) ancak sürücümüz Ivan o kadar sıcakkanlı ve eğlenceli biriydi ki hiç pişman değiliz! Neredeyse hiç İngilizce bilmemesine rağmen o Ukraynaca biz biraz Türkçe biraz İngilizce konuşarak öyle keyifli sohbet ettik ki anlatamam. (Dönüşte 150 UAH (Ukrayna Grivnası) karşılığında havaalanına gidebildik ki bu da yaklaşık 4,5 EUR ediyor.)

Özgürlük Meydanı’nda indikten sonra kısa bir keşif turu yapıp şehri gezmeye koyulduk. İlk durağımız meydanın az ilerisinde yer alan Shevchenko Parkı’ydı. Ukrayna’nın önemli şairi Taras Shevchenko’nın anısına 1935 yılında dikilen anıt da bu parkın girişinde yer alıyor. Ukrayna halkının ulusal kahramanı ve milli önderi konumundaki şair, anıtındaki figürler nedeniyle bizde Nazım Hikmet edası uyandırdı nedense. (Sunay Akın’ın anlattığı bir hikayeye göre Nazım, Shevchenko’nun şiirlerini yazdığı kalemi görebilmek için Kiev’de bir müzeye gider. Ama hasta olduğundan merdivenleri çıkamaz. Bunun üzerine müze müdürü, kalemi görebilmesi için, Nazım’a getirir. Bu hikayeyi meraktan araştırmaya girince, ziyaretten sonra okudum.)

Parktan çıkıp Sumskaya Caddesi üzerinden yürümeye devam ettiğimizde Kharkiv’in simgelerinden Mirror Fountain ile karşılaştık. Efsaneye göre bu eserin parlayan kubbesinin altındayken gece bir dilek tutarsanız gerçek olurmuş! Ayrıca bu eserin, üst düzey bir Sovyet yetkilisi tarafından genç sevgilisinin anısına yaptırıldığını söyleniyor. Opera ve Bale Tiyatrosu’nun hemen karşısındaki Mirror Fountain, UNESCO tarafından koruma alanı olarak ilan edilmiş. Biz köşkten ziyade arkasındaki kiliselere hayran kaldık. Tabi gönül isterdi ki Opera ve Bale Tiyatrosu’nda bir şeyler izlemeye vakit olsun! Afişler çok iştah açıcıydı.

Mirror Fountain’den ayrılıp Sumskaya Caddesi’nden yürümeye devam edince  Anayasa Meydanı’na (Konstytutsii) vardık. Şehrin buluşma noktası olan büyük Termometre, Tarih Müzesi ve Bağımsızlık Anıtı bu meydanda yer alıyor. Meydanın arkasında Pokrovsky Manastırı’nı, manastırın bulunduğu caddenin az ilerisinde de Assumption Katedrali’ni görebilirsiniz. (Bu katedralin çan kulesi 1844’te Rus ordularının Napoleon’a karşı kazandığı zaferin anısına sonradan eklenmiş.) Assumption Katedrali’ni arkanıza alıp ileriye baktığınızdaysa Lopan Nehri’nin karşı tarafından Annunciation Katedrali sizi selamlıyor olacak. (19. yüzyılın sonlarına doğru yaplmış, şehrin ana Ortodoks kilisesiymiş.)

Gece de olsa Kharkiv’i gezmek güzeldi, ancak gece yarısına yaklaşınca Özgürlük Meydanı’na geri dönüp ışık gösterilerinin ve konserin tadını çıkardık. Yeme içme için pek keşif vaktimiz olmadı. Zaman kısıtlı ve amaç yılbaşı olunca meydandaki Noel pazarlarından bol bol sıcak şarap içip peynirli pişiye benzer bir tatlı ile geceyi geçirdik. Bir de Mafia diye bir restaurantları var, Uzakdoğu tatlarına meraklı olanlara orayı tavsiye edebilirim. Biz birer bira içmek ve mekanı görmek için oturduk.

Kısıtlı vakitten bizim gidemediğimiz, ama siz giderseniz aklınızda bulunsun diye…

• Maxim Gorky Parkı
  • Pryvokzalnyi Meydanı (Kharkiv Tren İstasyonu’nun hemen önündeki meydan)
  • Palats Odruzhennya (Sumskaya üzerinden Gorky Park’a doğru giderken sol tarafta kalan mavi bir bina. Gündüz gözüyle görülmeye değer.)
  • Kosmos Müzesi
  • Hayvanat Bahçesi de Kharkiv’de gidilecek yerler listesinde, bilginize.

Herkese keyifli geziler!

(Daha fazla fotoğraf için Instagram‘a beklerim.)

Rota (Haritanın yukarısından aşağısına doğru, sırasıyla):